måndag 5 juni 2017

Alpvägar



Vägen från Sirmione till Torbole längs Lago di Gardas östra strand var en enda lång bilkö. Det ser lugnt ut på min sida, men jag har bara lämnat lite utrymme. Det är massor av folk och bilar.


Alla tycks inte gilla husbilar här. Jag kan förstå dem. Vi har en tendens att lägga beslG på alla de bästa platserna. Här stängs vi ute. 


Husbil eller en röd vespa? Jag vill ha bägge.


Är B hänryckt eller vad?


Snabblunch i Torbole vid Gardasjöns norra spets. Pizzaslice och icetea, tipicamente italiano!


Cypresserna står som utropstecken kring sjön.


Det är en otrolig vetskap, Dolomiterna var en gång ett korallrev på havets botten.


Über den Alpen. Korta stunder kan autostradan se så här lugn ut. Korta stunder. Vi mötte förresten Franz Schubert som ni ser.



Innsbruck. En gång kom jag hit med tåg från Firenze. En gång.


Efter nästan tre veckor kom det. Regnet. Det öste ner kopiöst när vi skulle upp och ner för Fernpaß. Tur att det inte var överdrivet brant. Man har ju inte lust att vattenplana ner från alperna.


Campingen i Reutte. Liten och välutrustad.


Till och med en krog där en Gretchen från bröderna Grimms sagor serverade oss. Vad? Örtsalt ...



... och "Campingplatte für Zwei", vilket betydde alldeles för mycket kött av varierande ursprung. Våra tillbehör fick inte plats på bilden. Priset för allt detta, inkl Bier, under 50 €.


Gretchens Stüberl. Ni saknar bild på Gretchen? Jag tänkte att om bilden hamnade på Facebook skulle den censurerats. Så jag lät bli.


Vi kom genom Brennerpasset, via Innsbruck (vinter-OS både 64 och 76 (någon som vet varför staden fick spelen igen bara tolv år efteråt? Jag vet). Vidare till Reutte via Fernpaß.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar