söndag 19 juni 2016

Nominerad

Vi har blivit nominerade till The Liebster Award för resebloggar av kompisarna i Husbilen Ellen. Det är roligt, men samtidigt känns det nästan fånigt, eftersom vår blogg är en liten bagatell bland alla ambitiösa berättelser. Men vi gillar att leka, så därför ska vi försöka svara på de elva frågor som Ellen skickat vidare till oss.



Kväll i Gryts skärgård. Ängholmen vid Bondekrok.


1. Vilket resmål i Sverige är ditt bästa?

Eftersom Äventyr med Xoe och Olivia är en båt- och husbilsblogg blir det ett tvådelat svar.
Med båt föredrar vi, numera, Gryts skärgård i Östergötland. Vi har slutat med, åtminstone känns det så idag, med längre färder, typ Stockholms skärgård och Gotland. Även om vi gillade varje distansminut åt de hållen känns det idag som lite för mycket. Hemmaskären är alltså bäst.


Stenåsabadens camping, nära vattnet och fågeltornet. Vår favorit i maj.

Husbilen, som vi döpt till Xoe, tar vi allra helst till södra Öland. Stenåsa har varit ett resmål för vår familj i över 30 år och vi återvänder väldigt gärna dit, i kanten av Stora Alvaret. Det finns väldigt många underbara platser på Öland, vi har ännu inte hunnit med mer än en bråkdel av dem. Vi har bara åkt husbil i drygt två år och har många nya favoritmål kvar att upptäcka. Förra hösten var vi i Moseldalen. Dit återvänder vi gärna.

2. När du reser med husbil, föredrar du fricamping, ställplatser eller campingar?


Fricamping eller ställplats? Hornborgasjön tar betalt, men har ingen service. Vi är nummer två från vänster.


Man ska alltid resa med öppna sinnen. Ibland är fricamping bäst, men vi har ännu inte så många erfarenheter av det. Ställplatser har vi hunnit med en hel del och det är nog det vi tycker passar oss bäst. Vi vill gärna ha el eftersom vi åker mycket på vår och höst. Dessutom har vi med oss alldeles för många grejer som behöver laddas. Då och då blir det ändå campingplats (på favoritstället Stenåsa kan man välja campingtomt eller ställplats) för det är så himla bekvämt.

3. Vilket är ditt starkaste minne från någon resa?

En fråga som det är helt omöjligt att svara på. Vårt båtliv sträcker sig över mer än 30 år och minnena är otaliga. Gryningstimmarna i andlös spänning över vad jag skulle möta av växter och fåglar på Vrångö under de första åren glömmer jag aldrig. Inte heller nattseglingen i friska vindar till Gotland natten då Ravelli tog straffen. Vi var nog de enda svenskar som inte hade koll på den matchen. Vi var fullt upptagna med att hitta Visby hamn i mörkret och parera de stora vågorna akterifrån. Men vi, precis som Ravelli, fixade det.


Rökeriet i Svaneke. Dit rusade vi direkt när vi parkerat Xoe på campingplatsen.


Till höjdpunkterna under de få åren med husbilen måste vi räkna veckan på Bornholm, en ö som vi återkommer till med många års mellanrum. Svaneke och Gudhjem är gudomliga platser.
Vår första längre resa gick till Mosel förra året. Det var mycket spännade. Målet var Piesport och vinodlingarna på Goldtröpfchen. En pilgrimsfärd för en Rieslingälskare.


Piesporter Goldtröpfchen var en uppenbarelse för mig när jag på allvar började intressera mig för gott vin.


4. Vilket är ditt mest udda resmål och varför?

Med båt måste jag utse Lökskär i Gryts skärgård till det mest speciella resmålet. Det ligger otillgängligt längst ut och var förr fågelskyddsområde till den 15 augusti. Det gällde alltså att ta sig ut dit i höstmörkret för att få uppleva en ögrupp där det fanns ett fiskeläge på 1700-talet, beskrivet i en uppsats av Per Anders Boquist och Pelle Gräslund, båda dessvärre bortgångna. Pelle sa en gång till mig, att "ni är två som älskar Lökskär, du och Henning" (Mankell). Tänk att ens bli omnämnd i det sällskapet!


Inte Lökskär, utan orkidéernas Grönsö med Margaretha och Pelle Gräslund i blomprakten.

Med husbil har vi inte besökt några särskilt "udda" resmål än. Men jag vill ändå nämna Lady & Lufsens ställplats utanför Rydaholm i Småland. Om den platsen är udda på något sett så beror det på att Janne och Anne är ett så välkomnande värdpar att vi nog aldrig varit med om maken.


Vi inviger boulebanan hos Lady & Lufsen för några veckor sedan. Anne kastar och Janne övervakar.


5. Vad betyder husbilsresandet för dig?

Husbilen betyder frihet att åka vart som helst närsomhelst efter många år på sjön. Sedan 1986 har vi seglat på semestrarna och sett alldeles för lite av Sverige på landbacken. Vi tänker ta igen det nu. 


6. Ge ett lokalt restips!

Det är inte särskilt originellt, men mitt tips är … Norrköping. Sedan jag flyttade hit och träffade Benita 1975 har den här staden fullständigt exploderat när det gäller sevärdheter. Inte minst det gamla industrilandskapet i centrum med konsertlokaler, museer, restauranger och lärosäten. Norrköping har blivit en plats att uppleva tack vare att politiker och affärsmän förstått att ta vara på detta arv. Och genom den fantastiska mångfald som alla nya Norrköpingsbor bidragit med under åren. Surbullestan finns inte mer.


Industrilandskapet i centrala Norrköping. Borde vara ett världsarv.


7. Vilka är dina närmaste resplaner?

Den här sommaren ligger vi lågt. Familjen har högsta prioritet nu när vår dotter och måg flyttat tillbaka till Sverige med två underbara barnbarn.
Vi ska tillbringa en vecka tillsammans med "mockasinerna" (kusinerna) från Huddinge på en ö i skärgården. Sedan blir det nog en resa upp längs norrlandskusten, via fjällvärlden över till Norge och hem igen genom Värmland. Det blir fint.


Mina "bebisar" är hemma igen.


8. När du inte reser med husbil, hur reser du då?

Det har framgått: med segelbåt. Charter har vi aldrig hållit på med. Men vi var två månader på Nya Zeeland i vintras. Det kallar jag för en resa, det!


En selfie på svart strand, Piha, nordväst om Auckland.

9. Vilket nordiskt resmål rekommenderar du och varför?

Jag rekommenderar er att resa omkring i Sverige. Hitta alla fantastiska smultronställen, glöm inte de gamla bruksmiljöerna. Jag har inte åkt husbil i Norge, men varit där. Fint. Men Bornholm är vår nordiska favorit. Svaneke Brun Gold og röged sild (se bild ovan)!


10. Vilket europeiskt land uppskattar du mest och varför?

Alla länder har sin speciella charm. Italien och Frankrike kanske lite mer än andra. Fast mest av allt uppskattar jag faktiskt Sverige.


11. Vilken är din drömresa och varför?

Vi har redan gjort den, se bild ovan. Island måste vi besöka, säger B. Men min drömresa är egentligen Öland i maj/juni. Så fattig i anden är jag. Stora städer har aldrig intresserat mig. Jag menar det, på alvar...


Jag trivs bäst i öppna landskap. Rörkällan norr om Gösslunda. Stora alvaret.




Bloggar jag vill rekommendera, förutom Ellen, som ju är självklar.

Malin Storyteller som använder sin husbil som kulturhus.
Freedomtravel för att de antagligen är värst.
Pensionärsvil(l)an för att jag kollar den ibland
JoYtillsammans av samma skäl
Alvarsamt är inte en husbilsblogg, men man kan åka till S Möckleby



Jag skickar helt enkelt vidare de frågor jag själv fick, eftersom de var ok.

 1. Vilket resmål i Sverige är ditt bästa?
 2. Föredrar du fricamping, ställplatser eller campingar när du reser med husbil.
 3. Vilket är ditt starkaste resminne?
 4. Vilket är ditt mest udda resmål?
 5. Vad betyder husbilresorna för dig?
 6. Ge ett lokalt restips.
 7. Vilka är dina närmaste resplaner?
 8. Hur och vart reser du när du inte åker med husbil?
 9. Vilket nordiskt resmål rekommenderar du? Varför?
10. Vilket europeiskt land uppskattar du mest. Varför?
11. Vilken är din drömresa? Varför?

3 kommentarer:

  1. Vilken spännande läsning det blev av de frågorna!

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande läsning det blev av de frågorna!

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa era svar. Håller med om att NZ är fantastiskt! Vi tackar och bockar för rekommendationen. Och undrar förstås på vilket sätt vi är värst, haha? ;) Vi har redan fått den här awarden en gång och svarat här: http://www.freedomtravel.se/2016/06/the-liebster-award-till-resebloggare/
    Nu är detta ju lite andra (och mer husbilsrelaterade frågor) så jag kanske tar upp dem i ett inlägg ändå! ;)

    SvaraRadera